Möt Robin Pettersson - verksamhetschef inom Unika

"Jag utgår alltid från individens perspektiv – behov, mål och vilja – och bygger resten runt omkring."

Robin har arbetat i omsorgen sedan 2011 och leder idag två av Unikas LSS boenden. Med ett lugnt, pragmatiskt och lösningsorienterat ledarskap skapar han trygghet, delaktighet och utveckling – alltid tillsammans med dig.

Verksamhetschef Robin Pettersson, leende framför en timmervägg

Snabbfakta

  • Namn: Robin Pettersson
  • Roll: Verksamhetschef för Unika Stensnäs och Unika Hammarby (PK1 LSS 9:9) 
  • Bakgrund: Började som stödbiträde på Unika 2011 (tidigare Kungsängen)
  • Drivkraft: Att skapa trygghet och utveckling tillsammans med andra.
  • På fritiden: Umgås med familjen och ladda batterierna i lugn och ro. 
  • Hur skulle kollegorna beskriva dig med tre ord? Pragmatisk, lugn och lösningsorienterad tror jag 

Varför valde du omsorgen från början? 

Jag har alltid haft ett stort intresse för att hjälpa och stötta människor. Men att jag hamnade inom omsorgen var lite av en slump, och jag blev kvar för jag kände att det var så oerhört meningsfullt och gav mig så mycket. 

Vilka steg tog dig från stödbiträde till verksamhetschef? 

Avgörande var att jag lyckades anpassa tillvaron så att jag kunde plugga och jobba samtidigt. Det kan vara en utmaning, särskilt med barn, men det går och det öppnade dörrarna till nya roller och ansvar.  

Vilken erfarenhet från stödbiträderollen påverkar ditt ledarskap mest idag?

Jag fick med mig flera perspektiv in i chefsrollen; jag har medarbetarnas perspektiv och har också stått närmare både de boende och anhöriga. Det gör att jag kan fatta beslut med en bredare förståelse för hur olika parter påverkas i praktiken. 

Ert stöd utgår från den enskildes styrkor, behov och drömmar. Hur då? 

Vårt löfte ”Tillsammans med dig” genomsyrar allt vi gör. Att vi hela tiden utgå från personen själv, inte från etablerade rutiner. Vi lyssnar aktivt på vad den enskilde uttrycker och uppmärksammar även det som inte alltid sägs rakt ut och vi följer upp genom samtal, observationer och regelbundna genomgångar. 

Hur följer ni upp kvalitet och tar lärdom av resultaten? 

För oss handlar kvalitet om att rutiner och arbetssätt ska spegla varandra. Då att jag som verksamhetschef finns nära verksamheten kan vi följa upp tillsammans genom att lyssna, observera och stämma av direkt med både de boende och teamet. När något behöver förändras justerar vi arbetssättet och ser till att rutinerna uppdateras. På så sätt håller vi kvaliteten levande både i praktiken och i dokumentationen. 

Hur samarbetar ni med närstående och handläggare för en helhetsbild? 

Vi strävar alltid efter att bygga starka och smidiga relationer med både anhöriga och handläggare. Vi har hög tillgänglighet och hör hellre av oss en gång för mycket än en gång för lite. Det skapar förtroende och gör att vi tillsammans kan få en tydligare helhetsbild kring den enskildes behov och önskemål. 

Vilket råd skulle du ge till någon som vill växa i omsorgen? 

Ta chansen helt enkelt. Det finns möjligheter inom Unika för den som vill! 

Behöver du hjälp med placering? Kontakta placeringsjouren!

Är du intresserad av att jobba hos oss? Kolla in vår karriärsajt (extern länk)!