
Betala dina räkningar med autogiro
Unika erbjuder sina kunder möjlighet att betala räkningarna via autogiro.
Fördelar med autogiro:
- Det är tidssparande. Räkningarna blir automatiskt betalda.
- Dina räkningar blir betalda i tid, varken för tidigt eller för sent.
- Vid vistelse på annan ort behöver du inte betala räkningar långt i förväg eller bekymra dig om obetalda räkningar.
-
Så fungerar autogiro
Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av Autogiro.
Med autogiro behöver du inte hålla reda på förfallodagar eller fylla i långa OCR-nummer. Pengarna dras automatiskt från ditt konto och sätts in på mottagarens konto på rätt dag.
Autogiro kostar ingenting.När du ansluter ett konto till autogiro innebär det att du ger ditt medgivande till att pengarna automatiskt dras på förfallodagen ifrån det angivna kontot. Om beloppen varierar från månad till månad får du en faktura från betalningsmottagaren senast åtta dagar före varje förfallodag.
Du kan ändra och stoppa dina autogirobetalningar. Det gör du på internetbanken eller kontaktar reskontraavdelningen på Attendo.
-
Hur man ansöker om medgivande för autogiro
Vilket bolag?
Vi har två olika bolag som skickar ut fakturor till dig som kund. Dessa har olika bankgironummer och blanketter för ifyllnad, så först behöver du veta vilket bolag du vill ge medgivande till. Det kan du kontrollera på din faktura.
- Unika LSS Omsorg Sverige AB, bankgiro 5828-8770
- Viljan & Unika Samsa AB, bankgiro 5002-1526
Ansök via din internetbank
Medgivande kan utöver denna blankett ges genom att ni lägger till oss, antingen Unika LSS Omsorg Sverige AB eller Viljan & Unika Samsa AB, som betalningsmottagare på er internetbank. Det gör du med hjälp av bank-ID. Via internetbanken kan ni anmäla nytt autogiro, göra tillfälliga uppehåll, avsluta autogiron och ändra belastningskonto.
Digital ansökan via länk
Ansök digitalt genom att fylla i kunduppgifter och betalaruppgifter samt ge godkännande via BankID.
Unika LSS Omsorg Sverige AB - till digital ansökan
Viljan & Unika Samsa AB - till digital ansökan
Posta in blankettMedgivande kan också ges genom att man fyller i och skriver ut och fyller i en blankett för autogiro. Denna blankett postas till den angivna adressen på blanketten.
Unika LSS Omsorg Sverige AB - blankett att skriva ut
Viljan & Unika Samsa AB - blankett att skriva ut
Vad händer sedan?
Anslutningen till autogiro sker så fort vi får svar. Du får besked från banken/bankgirocentralen med information om att ditt konto kommer att användas för autogirodragning.
OBS! Det tar ca 4-6 veckor innan första autogirodragningen görs. Du vet att autogirot kommit igång när texten autogiro står på ditt inbetalningskort i beloppsrutan, fram till dess använder du inbetalningskortet som vanligt.
-
Har du frågor om autogiro? Kontakta oss
Vid frågor gällande autogiro är ni välkomna att kontakta Unikas reskontraavdelning.
Telefon: 08-586 252 60
Mail: avdreskontra@attendo.se